Kundkontakt
Visst har jag haft kontakt med flera av våra kunder även efter att golvet varit inlagt och klart. Speciellt gäller det paret Ebbinghaus från Åkersberga som kom med bil och släp och hämtade sitt andra golv för några år sedan. De berättade då att de sålt den förra villan i Sollentuna och att budgivningen rakat i höjden på grund av det fina golvet. I våras inför Bo-mässan i Kristianstad fick jag deras tillstånd att göra följande fotomontage:
Montaget blev väl inte så bra, men deras vänlighet värmer verkligen hos en gammal golvfabrikör!
Som ett led i våra planer på att nå fler kunder och öka försäljningen, så har jag ägnat några lördags- och söndagseftermiddagar till att ringa upp fler gamla kunder, en del med köp 8-9 år bakåt i tiden. Man tvekar att ringa och störa, rädd att bli betraktad som telefonförsäljare eller ännu värre att golvet inte har hållit måttet. Som väl var hände inget av detta, tvärtom var alla mycket positiva och tog sig tid att prata en stund. Alla jag pratade med var mycket nöjda med sina golv. Här är några uttalanden som jag speciellt noterade:
”Du övertalade oss att ta blandade bredder och det blev verkligen fint. Besökare hajar till och berömmer det fina golvet”
”Vi tycker mycket om golvet, men det skulle gärna ha varit några rader med bredare bredder” (På den tiden var den största bredden 180 mm).
”Vår snickare tyckte det var roligt att lägga golvet. Tack vare konstruktionen med not och lös fjäder hade han stor frihet och kunde lägga en fris runt om”
”Blev imponerad av den personliga servicen, bland annat att jag fick en kombination av bredder som räknats ut för att stämma från vägg till den öppna spisen. Det visade sig stämma på millimetern!”
”Den långa leveranstiden var faktiskt något positivt, att vårt golv kom hela vägen från skogen”
”När man bygger ett hus och lägger ner mycket pengar gäller det att inte snåla på sluttampen utan satsa även på ytskikten väggar och golv. Det är dem man kommer att umgås med varje dag.”
”Sökte efter ett premiumgolv till den nyinköpta gården. Viktigt också med det lite hantverksmässiga och att det finns en historia bakom.”
Några lärdomar
För att summera något av vad jag lärde av telefonsamtalen:
- Marknadsför fördelarna med blandade bredder. Jag gör bl.a. en egen sida om detta under menyn Golvtips. Du hittar den här.
- Uppemot hälften av kunderna hade hittat oss genom tips från vänner som köpt från Ängavången Ekgolv. Det borde betyda att vi kan fortsätta växa både genom att vara noga med kvaliteten och genom att öka synligheten genom annonsering och annat.
- Viktigt att vi behåller den personliga servicen även med ökat antal kunder.
Tack, alla ni som svarade! Och du som inte var hemma i somras eller som jag inte ringt ännu, jag kommer att fortsätta ringa runt. Eller slå gärna en signal själv!